Skip to main content

Tryck på knappen och bli räddad från GDPR-monstret!

Grundidén var enkel: förpacka och skicka en snygg designad knapp som vid tryck, automatiskt och helt utan krångel med nätverk och sladdar, skickar ett meddelande med knapptryckarens kontaktinformation rakt ner i fickan till en säljares mobiltelefon. Vi ville göra det i massupplaga, för en vettig budget och med 100% driftssäkerhet. Det låter görbart, men skulle visa sig oerhört komplicerat.

 

De kommande veckorna hade vi möten med ”uppfinnare”, vi träffade säljare på olika teknikbolag och vi besökte mängder av tveksamma webshoppar innan vi slutligen hittade en leverantör som kunde hjälpa oss med den tekniska lösning som krävdes för det vi ville åstadkomma: ett hysteriskt bra DM.

”Knappen” är en lika delar snygg som smart IoT-lösning som vid tryck skickar ett rop på hjälp från mottagaren rakt in till den hungrigt väntande säljkåren. För att undvika att mottagaren först måste konfigurera igång knappen i sitt eget nätverk avstår vi webben helt och hållet och kör klassiskt old school via GSM-nätet. Det gör att knappen fungerar ”direkt ur lådan”. Mottagaren behöver bara göra en enda sak: trycka på knappen, se den blinka fint i mörkret och invänta hjälp.

Knappen stöttar sälj naturligtvis, men knappen bygger dessutom Nethouse varumärke på en ny marknad hos en ny svårfångad målgrupp. Den berättar att Nethouse löser problem med den senaste tekniken och bra idéer.

Kampanjen har belönats i International Echo Awards och Guldnyckeln samt nominerats i 100-wattarens kategorier Företag och Årets nytänk.