För både hårdrockare och synthare (!!!)

Export Music Sweden skulle på ren svenska heta något i stil med ”Svenska Exportrådet för musik”. En viktig och föredömlig verksamhet – den svenska musikbranschen omsätter ändå drygt 6,5 miljarder kronor. ExMS har som uppgift att öka intäkterna från musik som framförs och säljs i utlandet och arbetar helt genre- och målgruppsöverskridande. Minst sagt.

 

Att arbeta med och på ExMS betyder att man konstant kastas mellan olika musiksammanhang. På fredagen är det representation på en ökendammig festival utanför San Diego och på lördagen flyger man in till Svenska Ambassaden i Washington för Jazz-afton med tilltugg. Vår svängigaste kund.

En riktigt bra logotyp ska (förutom att vara tuff) vara superenkel att rita av på skolbänken eller tippexa rätt över ryggen på skinnjackan. Alla på skolgården ska på långt håll förstå om det handlar om hårdrock eller synt.

Det här enkla men rimliga replokalsresonemanget var utgångspunkten för oss när vi designade logotypen & ikonen för svenska exportrådet för musik – Export Music Sweden – ExMS. I praktiken innebar det timmar av skolbänkskluddande, vinylbacksbläddrande och lackmustester i form av ficklampor i natten och benknotsinstallationer.

Ikonen utgår från ExMS breda uppdrag och är just därför genre- och målgruppsöverskridande. Den följer inga trender utan tar sitt avstamp i verksamheten och verksamhetsområdet vilket ger den inte bara relevans och värde utan också lång livslängd. Den kan med enkla medel kläs i ny kostym när vi vill för att anpassas för vilken genre eller vilket sammanhang vi vill. Vi kan göra ikonen med ljus i natten i ambassadens lummiga trädgård. Vi kan göra den med benknotor på världens största hårdrocksfestival. Med blommor på Way Out West. Och så vidare.