Skip to main content

IT har aldrig
varit otrassligare

Varumärke – Positionering – Grafisk profil

IT har aldrig
varit otrassligare

Varumärke – Positionering – Grafisk profil

IT-branschen kan, för oss oinvigda, kännas som ett svart hål av komplicerad teknik och avancerad terminologi. Därför är det extra viktigt att inte krångla till saker i onödan. Att förklara så att alla förstår. Att bjuda in, i stället för att stänga ute.

Ricoh IT-partner har under lång tid varit en betydande leverantör av skrivare och kopiatorer. Men under de senaste åren har deras erbjudande breddats. Därför behövde de ett nytt namn och ett nytt uttryck som bättre speglar vilka de är och vad de erbjuder.

IT-branschen kan, för oss oinvigda, kännas som ett svart hål av komplicerad teknik och avancerad terminologi. Därför är det extra viktigt att inte krångla till saker i onödan. Att förklara så att alla förstår. Att bjuda in, i stället för att stänga ute.

Ricoh IT-partner har under lång tid varit en betydande leverantör av skrivare och kopiatorer. Men under de senaste åren har deras erbjudande breddats. Därför behövde de ett nytt namn och ett nytt uttryck som bättre speglar vilka de är och vad de erbjuder.

De ville utmana branschen och vara något annat än sina konkurrenter. Och slippa vara stora, tråkiga och låta supertekniska för att leverera den bästa lösningen. De värnar om sina relationer, och levererar inte lösningar som är onödigt komplicerade utan precis det som kunden behöver. Och förutom att deras nya uttryck ska visa deras breda erbjudande och trygga leveranser, ville de att det ska representera alla som jobbar där. Namnet skulle kännas kul, minnesvärt och proffsigt. Därför hjälpte vi dem att ta namnet Itsy.

Under tiden som vi har arbetat tillsammans med personerna på Itsy har vi insett att de är som att ha en förälder som plockar bort disken. Fast när det gäller IT-frågor på jobbet såklart. Allt trassel verkar omärkligt lösa sig utan minsta ansträngning. Som om din mamma faktiskt jobbar här.
Under 8 månader hjälpte vi Itsy att ta fram ett nytt namn, ny profil och kommunikationskoncept som applicerades på deras webb, kontor, i sociala medier och annonsering.