Skip to main content

Mälarenergi har
ett riktigt lågt mål

varumärke – koncept – grafisk profil

När ett energibolag med miljardomsättning, mängder av anställda, vansinnigt många kunder och 160 år av historia hörde av sig blev vi lika delar smickrade som nervösa. För när kommunikationen berör så många människor krävs precision och fingertoppskänsla. Det kändes svindlande, spännande och alldeles underbart.

Mälarenergi producerar och levererar värme, el och vatten till sina kunder, främst i Mälardalen. De anlitade oss för att navigera i en föränderlig bransch och förnya deras varumärke. Den stora utmaningen var att definiera deras identitet och plats på marknaden, skapa fart framåt och engagera både målgruppen och hela organisationen.

När ett energibolag med miljardomsättning, mängder av anställda, vansinnigt många kunder och 160 år av historia hörde av sig blev vi lika delar smickrade som nervösa. För när kommunikationen berör så många människor krävs precision och fingertoppskänsla. Det kändes svindlande, spännande och alldeles underbart.

Mälarenergi producerar och levererar värme, el och vatten till sina kunder, främst i Mälardalen. De anlitade oss för att navigera i en föränderlig bransch och förnya deras varumärke. Den stora utmaningen var att definiera deras identitet och plats på marknaden, skapa fart framåt och engagera både målgruppen och hela organisationen.

Branschens stora deal breaker

I energibranschen är klimatfrågan en deal breaker för många kunder. Och många av Mälarenergis konkurrenter kommunicerade redan sina klimatmål och strategier för att nå dem. Därför såg vi att det var viktigt för Mälarenergi att öka tempot och börja kommunicera sin resa mot minskade koldioxidutsläpp för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Mälarenergis varumärke behövde energi och ett tydligt löfte som berör människor och skapar engagemang. Tillsammans med dem formulerade vi en ny vision och placerade klimatfrågan högst upp på agendan, både internt och i den externa kommunikationen.

Branschens stora deal breaker

I energibranschen är klimatfrågan en deal breaker för många kunder. Och många av Mälarenergis konkurrenter kommunicerade redan sina klimatmål och strategier för att nå dem. Därför såg vi att det var viktigt för Mälarenergi att öka tempot och börja kommunicera sin resa mot minskade koldioxidutsläpp för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Mälarenergis varumärke behövde energi och ett tydligt löfte som berör människor och skapar engagemang. Tillsammans med dem formulerade vi en ny vision och placerade klimatfrågan högst upp på agendan, både internt och i den externa kommunikationen.

Resan mot noll

Mälarenergis nya huvudbudskap Resan mot noll symboliserar den resa som de behöver göra för att nå sitt mål. Och deras nya mål är riktigt lågt. Det lägsta möjliga faktiskt. De ska nå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid i alla led – i minsta detalj.

Som en del av deras nya identitet tog vi fram en ny logotyp, grafisk profil, tonalitet, bildmanér, film, musik och allt annat som krävs för en nystart. Den fysiska nollan är en påminnelse till alla på Mälarenergi men också till deras kunder, leverantörer och samarbetspartners om att alla dagar räknas, att alla projekt är viktiga och att alla måste vara en del av omställningen.

Resan mot noll

Mälarenergis nya huvudbudskap Resan mot noll symboliserar den resa som de behöver göra för att nå sitt mål. Och deras nya mål är riktigt lågt. Det lägsta möjliga faktiskt. De ska nå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid i alla led – i minsta detalj.

Som en del av deras nya identitet tog vi fram en ny logotyp, grafisk profil, tonalitet, bildmanér, film, musik och allt annat som krävs för en nystart. Den fysiska nollan är en påminnelse till alla på Mälarenergi men också till deras kunder, leverantörer och samarbetspartners om att alla dagar räknas, att alla projekt är viktiga och att alla måste vara en del av omställningen.

Typsnitt: Mark Winelid, Typecraft
Foto: Henrik Mill
Produktionsbolag: InDept
Musik: Studio Rymdklang